Рус  |  Укр
  Офіційний сайт КП «Харківський метрополітен»  
 

Як усе починалося

Харківський метрополитен — за часом спорудження шостий у СНД і другий в Україні — сучасне за призначенням та технічним обладнанням транспортне підприємство, діє з        22 серпня 1975року.

            Проектне завдання пepшої черги метрополітену в Харкові було затверджене у 1967 році, а рішення про будівництво першої пускової дільниці прийняте 23 квітня 1968 року.
У червні 1968року до Харкова прибули перші метробудівники з Баку та Києва, гірники з Донецького та Підмосковного вугільних басейнів, досвідчені фахівці.

15 липня 1968року по вулиці Слов’янській, поблизу Південного вокзалу, в урочистій обстановці було закладено перший ствол майбутнього метрополітену.

11 серпня 1969 року почав працювати перший прохідницький щит, виготовлений на підприємствах Харкова.

Великою подією стала перша збійка тунелів, що з високою точністю була здійснена 10 квітня 1970 року.

30 липня 1975 року по трасі пройшов перший пробний поїзд — цей день залишиться у пам'яті метробудівників та метрополітенівців назавжди.

21 серпня 1975 року Державною комісією був підписаний акт про прийомку в експлуатацію першої пускової дільниці першої черги Харківського метро з оцінкою "відмінно".

 22 серпня 1975 року на станції "Московський проспект" відбувся багатолюдний мітинг, на якому начальник Харківметробуду Г.О.Братчун передав символічний ключ від підземної магістралі першому начальнику Харківського метрополітену М.Я.Безсонову, а 23 серпня, в день 32-річниці визволення Харкова від німецько-фашистських загарбників, привітно розчинили двepi своїх підземних палаців 8 станцій на першій лінії – Холодногірсько-заводській: "Вулиця Свердлова" (нині – "Холодна гора"), "Південний вокзал", "Центральний ринок", "Радянська" (нині – «Майдан Конституції»), "Проспект Гагаріна", "Спортивна", "Завод ім. Малишева", "Московський проспект", розташовані на тpaci довжиною 9,8 км. У цей день метрополітен перевіз пepшi 413 тис. пасажирів.

Водночас уздовж заводів-гігантів споруджувалася друга дільниця першої лінії – довжиною 7,46 км з п'ятьма станціями. 20 липня 1978 року по ній пройшов перший пробний поїзд. 11 серпня урочистий мітинг на станції "Тракторний завод" започаткував регулярний рух блакитних експресів по всій трасі першої лінії.

 Середня швидкість спорудження метрополітену в Харкові склала 1,8 км траси на рік. Під час будівництва відбулося "друге народження" односклепінних станцій. Фахівці Харківметропроекту запропонували принципово нову конструкцію таких станцій, що споруджуються з монолітного залізобетону з використанням пересувної опалубки. У 1973 році харківський проект односклепінної станції був відзначений медаллю ВДНГ, а у 1975 році одержав Диплом І ступеня.

За самовіддану працю на будівництві першої черги метрополітену 270 працівників було нагороджено орденами та медалями, 30 проектувальників і будівельників одержали премії Ради Міністрів СРСР.

16 квітня 1977 року відбулася закладка станції "Пушкінська" на другій лінії – Салтівській – довжиною 10,46 км з вісьмома станціями, що з'єднала центр міста з Салтівським житловим масивом. Першу пускову дільницю – довжиною 6,7 км з п'ятьма станціями – введено в дію 11 серпня 1984 року, другу – довжиною 3,76 км з трьома станціями – 23 жовтня 1986 року.

На Салтівській лінії, між станціями "Київська" та "Барабашова", для переходу через заплаву річки Харків вперше в практиці метробудування споруджено унікальний, оригінальної конструкції метроміст закритого типу довжиною 980 метрів.Архітектурні рішення станцій цієї лінії на Всесвітній виставці "Софія-85" відзначені дипломом та медаллю.

  У 1984 році метробудівники розпочали спорудження третьої лінії – Олексіївської, яка з'єднує житлові масиви північних районів міста з центром і південними промисловими та житловими комплексами.

В травні 1995 року на станції "Держпром" Президентом України Л.Д. Кучмою було розрізано блакитну стрічку – так було започатковано роботу першої пускової дільниці Олексіївської лінії експлуатаційною довжиною 5,32 км з п'ятьма станціями.

Друга ділянка Олексіївської лінії довжиною 2,55 км зі станціями «Ботанічний сад» і            «23 Серпня» був введений в експлуатацію 21 серпня 2004 року. Він поєднав житлові масиви Павлово поле і Олексіївка з центром міста.

21 грудня 2010 року введено в експлуатацію перегін протяжністю 2,01 км від станції           «23 Серпня» до станції «Олексіївська».

 

25 серпня 2016 року розпочато рух на ділянці Олексіївської лінії від станції «Олексіївська» до станції «Перемога» протяжністю 1,1км.

 

 
 
 
 
Розробка та підтримка ТОВ Студія «ВебДеко»