Рус  |  Укр
  Офіційний сайт КП «Харківський метрополітен»  
 

Технічне оснащення

 

Комунальне підприємство «Харківський метрополітен» - сучасне за призначенням і технічним оснащенням транспортне підприємство,  лідер пасажирських перевезень міста. Метрополітен діє з 22 серпня 1975 року.
 На сьогоднішній день підприємство складається з 3-х самостійних ліній експлуатаційною довжиною 38,7 км, 30 станцій із трьома пересадочними вузлами, у тому числі:
-         Холодногірсько – заводська лінія – 17,3 км (13 станцій);
-         Салтівська лінія – 10,4 км (8 станцій);
-         Олексіївська лінія – 11,0 км (9 станцій).
 
Три лінії взаємно перетинаються, що дає можливість пасажирам здійснювати поїздки між двома станціями різних ліній у будь-якому напрямку з мінімальними витратами часу й тільки з однією пересадкою.
Час проїзду пасажирами відстані між кінцевими станціями Холодногірсько - заводської, Салтівської й Олексіївської ліній становить відповідно 29, 18 та 18 хвилин.
 Пасажиропотік Харківського метрополітену залежить від пори року: максимальні перевезення припадають на листопад - березень, мінімальні – на липень - серпень. У зв'язку із цим службою руху підприємства розроблені графіки руху поїздів для кожної лінії на зимовий, осінньо-весняний і літній періоди, які відрізняються кількістю поїздів на лінії та мінімальним інтервалом руху. Крім того розроблені окремі графіки на перевезення пасажирів  після масових заходів, у дні цілодобової роботи. Таким чином, для організації перевізного процесу та оптимального режиму експлуатації рухомого складу на метрополітені використовуються більше 30 графіків руху.
 Щодобовий обсяг перевезень становить понад 550 тис. пасажирів. На сьогоднішній день метрополітеном здійснюється біля 40% від загального обсягу міських пасажирських перевезень.
Щорічно метрополітен перевозить близько 210 млн. пасажирів. За всю експлуатаційну діяльність підприємства було перевезено майже 9 млрд. пасажирів.
 
Перевезення пасажирів здійснюється силами двох електродепо: на Холодногірсько-заводській та Олексіївській лініях - депо «Московське», на Салтівській лінії - депо «Салтівське» із загальним інвентарним парком вагонів 326 одиниць.
Для забезпечення технічного обслуговування й ремонту рухомого складу, а також для відстою поїздів у денний і нічний час електродепо обладнані ремонтними та відстійними канавами. У кожному електродепо є по одному вагономийному комплексу, для миття й обдування рухомого складу.
Для підтримки технічно справного стану рухомого складу, забезпечення високого рівня безпеки руху і пасажирських перевезень в електродепо у відповідності до регламенту виконуються технічні огляди й поточні ремонти вагонів з періодичністю, установленою заводом-виробником рухомого складу. Обсяг ремонту залежить від пробігу вагонів.
Для оперативного усунення нестандартних ситуацій в електродепо є аварійно - відновлювальні формування, оснащені спецтехнікою з устаткуванням для підйому вагона і його вузлів, усунення сходу рухомого складу з рейок, транспортування вагонів з ушкодженою ходовою частиною та інше устаткування для виконання аварійно-відновлювальних робіт.
 
Утримання і ремонт колії, тунельних споруд, контактної рейки, стрілочних переводів здійснює служба колії та тунельних споруд.
До складу служби входять: дистанція колії, дистанція тунельних споруд,  ремонтно-будівельна дільниця, дефектоскопічна станція, геомаркшейдерска дільниця, ремонтні майстерні, мотодепо.
 На обслуговуванні служби ПТС перебуває: 20 будинків, споруди 3-х ліній метрополітену, 38 одиниць допоміжного рухомого складу (автодрезини, платформи, поливомийний поїзд, колієвимірювальний вагон і т.і.).
C 1984 року експлуатується двоколійний  метроміст, розташований між станціями «Київська» та «Академіка Барабашова».
Колійне  і тунельне господарство метрополітену піддаються періодичній суцільній перевірці  рейок, стрілочних переводів на предмет зношування, зазорів ходової рейки, стикових зазорів контактної рейки, коробів контактної рейки, шпального господарства; перевірці зварних стиків, технічного стану тунельного оброблення, облицювання, габаритів наближення будов й устаткування; перевірці колії колієвимірювальним обладнанням та ін.
 
Один з найважливіших і найвідповідальніших напрямків роботи метрополітену – автоматичне регулювання руху поїздів – покладено на службу автоматики, телемеханіки та зв’язку. Промисловий теленагляд, комп’ютерна мережа, пасажирська автоматика, зв’язок, сигналізація – усе це зона відповідальності служби АТЗ.
 
При організації процесу пасажирських перевезень на метрополітені використовується адміністративно-господарський (для телефонного зв'язку підрозділів метрополітену з містом й усередині підприємства) і службовий (для зв'язку між об'єктами метрополітену при організації пасажирських перевезень, руху поїздів, обслуговування пристроїв і устаткування, а також в аварійних ситуаціях) зв'язок.
 
Пасажирська автоматика забезпечує пропуск на станції метрополітену пасажирів: платних – після оплати проїзду, пільгових – при наявності пільгової бесконтактної електронної картки.
 
Для керування пасажиропотоками на станціях метрополітену та станційних пристроїв на підприємстві використовується система управління роботою станції (СУРСТ), що дозволяє здійснювати:
-         дистанційне керування освітленням, вентиляцією й іншими інженерними пристроями;
-         гучномовне оповіщення пасажирів і працівників метрополітену;
-         відеоспостереження за подіями на станціях.
На даний час всі станції обладнані системами промислового відеоспостереження, що дозволяє черговому по станції відслідковувати на моніторі що відбувається на станції, її роботу і керувати пасажиропотоками.
На Харківському метрополітені діє єдина система часу. У торцях пасажирських платформ установлені електронні інтервальні годинники, що дозволяють машиністам електропоїздів точно дотримуватися графіка руху.
 
За те, щоб всі споживачі - електропоїзди, станції, тунелі, наземні ділянки, виробничі й адміністративні будівлі, електродепо, ескалаторне господарство, пристрої сигналізації та інші в повному обсязі і без перебоїв отримували електроенергію, відповідає служба електропостачання.
Електропостачання тягових підстанцій (ТП), суміщених тягово-знижувальних підстанцій (СТП) метрополітену здійснюється від мереж АК «Харківобленерго» по двох кабельних вводах:
- тягові підстанції (ТП) – призначені для живлення напругою 6 кВ  знижувальних підстанцій і контактної мережі напругою +825 В постійного струму;
- знижувальні підстанції (ПП) – для живлення силових споживачів і освітлення станцій, прилеглих перегонів, зв'язку, а також інших нетягових споживачів метрополітену;
- суміщені тягово-знижувальні підстанції (СТП) – для живлення контактної мережі випрямленого напругою постійного струму 825 В, силових електроустановок і освітлення станцій, тунелів, споживачів зв'язку.
Для усунення несправностей у пристроях електропостачання метрополітену в службі існує дільниця аварійно-відновлювальних робіт. Основним завданням дільниці є своєчасне усунення несправностей, відмов і порушень у роботі пристроїв електропостачання  метрополітену, виконання оперативних перемикань, усунення наслідків аварійних ситуацій, проведення аварійно-відновлювальних робіт на всіх підстанціях метрополітену.
 На метрополітені впроваджено автоматичну систему контролю й обліку електроенергії АСКОЕ, що призначена для автоматичного виміру, збору, обробки, зберігання, відображення й документування інформації про споживання електроенергії споживачами метрополітену замість морально й технічно застарілих засобів обліку.
З метою економії електроенергії впроваджуються сучасні енергозберігаючі технології, у тому числі в освітлювальних мережах енергозберігаючі компактні люмінесцентні лампи, електронні пускорегулювальні пристрої.
 
Середньорічна витрата електроенергії  становить біля 90 млн. кВт.годин.
Середньодобова витрата електроенергії становить близько 250 тис. кВт.годин.
 
Створення нормального мікроклімату для забезпечення життєдіяльності в підземних спорудах метрополітену, забезпечення безпечного перевезення пасажирів на ескалаторах є основним завданням електромеханічної служби метрополітену.
 Усього на метрополітені експлуатуються 45 ескалаторів шести різних типів:
-         на Холодногірсько-заводській лінії - 13;
-         на Салтівській лінії - 13;
-         на Олексіївській лінії - 19.
Поточний і капітальний ремонт ескалаторів виконуються в строки, обумовлені річним планом-графіком з ремонту ескалаторів відповідно до величини міжремонтного пробігу.
 
У метрополітені існує 2 види вентиляції - основна (або вентиляція головного провітрювання) і загальнообмінна місцева вентиляція.
Вентиляція забезпечує провітрювання  тунелів і притунельних виробок, станцій, вестибюлів, службово-технічних приміщень і коридорів між станціями, підтримуючи при цьому необхідні параметри повітря відповідно до встановлених норм.
Вентилятори головного провітрювання – 122 агрегатів, потужність електродвигуна від 30 до 55 кВт.
Вентилятори працюють за графіком залежно від пори року: узимку - на витяжку, улітку  - на приплив.
Місцева вентиляція – біля 1000 од. Застосовуються вентилятори різних типів, потужність електродвигуна від 0,08 до 5,5 кВт.
Теплопостачання більшості станцій здійснюється від загальноміських теплових мереж.  7 станцій обладнані автономним опаленням.
 
За останні роки на підприємстві впроваджені нові ресурсосберігаючі технології, сучасні засоби охорони, комп'ютерні системи відеоспостереження, модернізовано систему оплати проїзду, освоєно капітальний ремонт вагонів 81-ї серії, придбано та експлуатується п’ятивагонний состав виробництва Крюківського вагонзаводу.
Сьогодні метрополітен продовжує впроваджувати заходи для якісного обслуговування пасажирів, при цьому забезпечуючи високий рівень безпеки руху поїздів і пасажирських перевезень.
 
Найближчою перспективою розвитку метрополітену є будівництво 2-х станцій «Державінська» та «Одеська» і електродепо «Олексіївське».
 
Значна увага в колективі приділяється вирішенню соціально - побутових питань працівників, створенню безпечних умов праці, активного відпочинку працівників метрополітену та членів їхніх родин.
 Плідна робота більш ніж 100 працівників метрополітену відзначена урядовими нагородами, знаком «Почесний залізничник», званнями «Заслужений будівельник транспорту» і «Заслужений працівник транспорту». П'ять працівників визнані гідними звань Лауреатів премії Кабінетів Міністрів СРСР та України.
 
 Підприємство неодноразово відмічалось державними відзнаками серед яких:
-          Сертифікат міжнародної якості 2012 року Швейцарського інституту стандарту якості «SIQS» в номінації «Лідер ХХІ сторіччя»,
-          Міжнародна суспільна транспортна премія «Золота колісниця-2012 року» по показникам «Якість продукції, технології та послуг» серед підприємств міського транспорту СНД,
-          Лауреат рейтингу «Краще підприємство 2012 року» в номінації «Транспорт»,
-          Сертифікат Європейської бізнес асамблеї «Краще підприємство транспортної галузі», Оксфорд 2013 року;
-          Диплом лауреата національної премії «Вища проба – 2013»;
-          Сертифікат та нагорода (статуетка) «THE UNITED EUROPE AWARD» Європейської бізнес асамблеї «Краще підприємство транспортної галузі», Оксфорд 2014 року;
-          Сертифікат ESQR Європейського товариства дослідження якості в номінації «BEST QUALITY LEADERSHIP AWARD-2014», Лас-Вегас (в знак визнання інноваційних методів вдосконалення та розвитку якості наданих послуг);
-          Сертифікат Європейської бізнес асамблеї «Краще підприємство», Лондон 2015 року;
-          Платинова нагорода «За високу якість послуг та кращу торгівельну марку» Асоціації Менеджменту та Консалтингу Otherways, Париж 2015 року;
-          Ділова премія "СВІТОВИЙ ЛІДЕР БІЗНЕСУ" (WORLD BUSINESS LEADER) Атестаційного комітету Світової Ділової Конфедерації (WORLD CONFEDERATION OF BUSINESSES) за систематичну успішну інноваційну роботу, "THE BIZZ - 2015", Хьюстон 2015 року;
-          Міжнародна нагорода Європейського Товариства Досліджень Якості (European Society for Quality Research - ESQR) - Діамантова нагорода в Платиновій категорії за активний розвиток, високий професіоналізм та економічний прогрес, Відень, Австрія, 2015 року;
-          Ділова премія Світової Ділової Конфедерації (WORLD CONFEDERATION OF BUSINESSES) "СВІТОВИЙ ЛІДЕР БІЗНЕСУ-2016" (WORLD BUSINESS LEADER), Монте-Карло, 2016 року;
-          Нагорода Міжнародної Конвенції з якості ESQR’s Quality Choice Prize 2016 за виключний успіх та впровадження нових ідей в управлінні якістю надання послуг, Берлін, Германія, 2016 року;
-          Нагорода «European Quality Award» Європейської Бізнес Асамблеї за високий рівень якості та безпеки перевезень, з правом використання протягом 5 років цього титулу в своїй діяльності, Оксфорд, 2016 року;
 
Комунальне підприємство Харківський метрополітен - постійний член Міжнародної Асоціації «Метро» і Міжнародного союзу громадського транспорту.
 

Двохтисячний колектив Харківського метрополітену гідно виконує покладені на нього завдання по задоволенню потреб міста в надійних і швидкісних перевезеннях пасажирів, забезпечує безпеку руху поїздів і комфорт пасажирських перевезень.

 
 
 
 
Розробка та підтримка ТОВ Студія «ВебДеко»