Витяг з Правил користування міським електричним транспортом на території м. Харкова.
1. Загальні положення
1.1. Метрополітен - міський пасажирський електричний транспорт, користування яким пов'язане з підвищеною небезпекою. Правила користування Харківським метрополітеном (далі - Правила) розроблено з метою забезпечення надійного, якісного, безпечного перевезення та обслуговування громадян, які знаходяться в метрополітені, та регулювання взаємодії пасажирів та метрополітену.
1.2. Ці Правила поширюються на працівників перевізника і пасажирів, встановлюють умови проїзду пасажирів, перевезення багажу та їх оплату, обов'язки, права та відповідальність перевізника і пасажирів.
1.3. Ці Правила розроблено відповідно до законів України «Про транспорт», «Про міський електричний транспорт», «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», «Про захист прав споживачів», Цивільного та Господарського кодексів України, Кодексу України про адміністративні правопорушення, Правил надання населенню послуг з перевезень міським електротранспортом, Правил технічної експлуатації метрополітенів України та інших нормативно-правових актів.
1.4. Ці Правила, схеми ліній метрополітену розміщуються у вестибюлях станцій у зручних для пасажирів місцях та у вагонах поїздів. На входах до станцій розміщується інформація про режим роботи метрополітену.
1.5. Особи, які перебувають на території метрополітену, повинні дбайливо ставитися до споруд, обладнання та іншого майна метрополітену, бути взаємоввічливими, дотримуватися чистоти, громадського порядку, вимог пожежної безпеки та цих Правил.
2.1. Вартість проїзду встановлюється відповідно до вимог законодавства України.
2.2. Прохід пасажирів за межі автоматичних контрольних пунктів здійснюється за допомогою електронного квитка, квитка, інших проїзних документів, що діють в метрополітені, або за пред'явленням посвідчення (документа, довідки), що надає право на пільговий чи безоплатний проїзд.
Електронні квитки, квитки, посвідчення (довідки), інші проїзні документи з ознаками підроблення, терміном дії, який закінчився, такі, що не належать особам, які їх пред'являють, копії документів, у тому числі засвідчені нотаріально, права на проїзд не надають.
2.3. Електронний квиток, що дає право на пільговий чи безоплатний проїзд, використовується тільки особою, яка має право пільгового або безоплатного проїзду, за наявності оригінала посвідчення, що підтверджує право на пільгу та відповідає затвердженому зразку.
2.4. Документи на право пільгового проїзду пасажири повинні пред'являти у розгорнутому вигляді.
2.5. Порядок проходу пасажирів на станції метрополітену визначається перевізником.
2.6. Пасажирам, що відносяться до маломобільних груп населення, дозволяється прохід через механічний турнікет з реєстрацією.
2.7. Оплаті підлягає:
2.7.1. Кожний прохід пасажира за межі автоматичних контрольних пунктів у напрямку пасажирської платформи.
2.7.2. Перевезення багажу окремо за кожне місце:
Оплата за перевезення кожного місця багажу здійснюється за встановленим тарифом вартості проїзду одного пасажира.
Дозволяється одному пасажиру перевозити не більше двох місць багажу.
Оригінал посвідчення (довідки), електронного квитка, що надають право на пільговий чи безоплатний проїзд у метрополітені, не надають права на безоплатне перевезення багажу.
2.8. Лижі, санки, ковзани, велосипеди та подібні до них спортивні й транспортні засоби, ялинки, саджанці, садовий інвентар, риболовні снасті, вогнепальна зброя, колючі предмети та предмети, що легко розбиваються, перевозяться в чохлах або належній упаковці.
2.9. Заборонено знаходитися у вестибюлі станції та перевозити в метрополітені:
2.9.1. Багаж:
2.9.2. Пожежонебезпечні, вибухонебезпечні, отруйні, наркотичні та їдкі речовини, газові балони.
2.9.3. Тварин, у тому числі собак, дрібних тварин і птахів у спеціальних контейнерах чи клітках, сума вимірів яких за довжиною, шириною та висотою перевищує 120 см.
2.9.4. Багаж на візках та інших засобах, крім сумок-візків, валіз і сумок на колесах, розміри яких не перевищують розмірів, визначених у підпункті 2.9.1.
3.1.1. Забезпечувати безпеку пасажирів та якісний рівень надання послуг з перевезень, їх доступність для пасажирів, які відносяться до маломобільних груп населення, створювати пасажирам необхідні зручності, вживати заходів з метою усунення недоліків в обслуговуванні, вимагати від пасажирів безумовного виконання цих Правил.
3.1.2. Забезпечувати дотримання персоналом вимог законодавства про міський електричний транспорт та захист прав споживачів.
3.1.3. Утримувати поїзди та територію станцій у належному технічному та санітарному стані.
3.1.4. Надавати пасажирам у доступному для них місці інформацію про роботу метрополітену, порядок проходу за межі автоматичних контрольних пунктів, чинні в метрополітені умови оплати проїзду та перевезення багажу, проїзд до станції призначення, місцезнаходження книги скарг і пропозицій.
3.1.5. Оголошувати в поїздах назви станцій, попереджати пасажирів про зачинення дверей у вагонах, за потреби надавати їм додаткову інформацію.
3.1.6. Інформувати пасажирів через гучномовний зв'язок про правила їх перебування на ескалаторах, платформах, про зміни в роботі метрополітену тощо.
3.1.7. Визначити у салоні електропоїзда місця для сидіння пасажирів, які відносяться до маломобільних груп населення.
3.2.1. Вимагати у пасажирів надання для перевірки документів, що надають право на безоплатний чи пільговий проїзд або підтверджують право на користування електронними квитками або іншими проїзними документами, призначеними для безоплатного чи пільгового проїзду.
3.2.2. Здійснювати контроль документів, що пред'явлені пасажирами, з метою визначення їх чинності, відповідності особі пред'явника, наявності ознак підроблення тощо.
3.2.3. Призупиняти дію електронних квитків, що призначені для безоплатного чи пільгового проїзду, у разі їх неправомірного використання пасажирами.
3.2.4. Забороняти прохід за межі автоматичних контрольних пунктів або відмовляти (призупиняти) у наданні послуг з перевезення пасажирам:
3.2.5. Вживати заходів щодо регулювання пасажиропотоків, змінювати режим роботи ескалаторів, перекривати переходи між станціями, пропускати поїзди без зупинки на станції, обмежувати вхід на станцію та вихід з неї або закривати станцію при значному збільшенні пасажиропотоку та у нештатних ситуаціях.
3.2.6. Вимагати від пасажирів звільняти вагони електропоїздів на кінцевих станціях та у разі виникнення надзвичайних ситуацій або у випадках виводу електропоїздів з лінії.
3.2.7. Вимагати від пасажирів негайного припинення дій, що становлять небезпеку для інших пасажирів або руху поїздів, а у разі потреби вживати заходів для виведення таких пасажирів за межі станцій метрополітену.
3.2.8. Залучати співробітників відділу поліції з обслуговування метрополітену у разі порушення пасажирами вимог цих Правил.
4.1.1. Користуватися дверима «Вхід», заходячи на станцію, та «Вихід», виходячи з неї, не затримуватися, бути обережними та притримувати за собою двері.
4.1.2. Оплатити кожний прохід за межі автоматичних контрольних пунктів станцій та перевезення багажу, визначеного у пункті 2.7 цих Правил.
4.1.3. За вимогою працівників перевізника надавати для перевірки посвідчення (документи), що дають право на безоплатний чи пільговий проїзд або підтверджують право на користування електронними квитками, призначеними для безоплатного чи пільгового проїзду.
4.1.4. Заходити на ескалатор, що рухається в потрібному напрямку або має індикацію зеленого кольору на балюстраді, тримаючись за поручень, при вході та виході підіймати поли довгого одягу та багаж для уникнення потрапляння їх до складових елементів ескалатора.
4.1.5. Не допускати потрапляння підборів до елементів обладнання метрополітену.
4.1.6. Перебуваючи на ескалаторі:
4.1.7. Перебуваючи на ескалаторі з дітьми:
4.1.8. Перебуваючи на платформі:
4.1.9. Перебуваючи у вагоні поїзда:
4.1.10. Звільняти вагони поїздів на кінцевих станціях та на інших станціях за вимогою працівників перевізника.
4.1.11. Виконувати вимоги працівників перевізника у разі виникнення нештатних ситуацій, якщо з'явилася загроза безпеці пасажирів.
4.2.1. Перешкоджати виконанню службових обов'язків працівниками перевізника та не виконувати їх законні вимоги.
4.2.2. Передавати іншим особам посвідчення (документи), що надають право на безоплатний чи пільговий проїзд, або електронні квитки, що призначені для безоплатного чи пільгового проїзду.
4.2.3. Заходити на станцію через автоматичні контрольні пункти, встановлені на входах і виходах, та розмежувальні бар'єри без оплати.
4.2.4. Проходити через автоматичні контрольні пункти за електронними квитками, що призначені для безоплатного чи пільгового проїзду, але належать іншій особі.
4.2.5. Користуватися одночасно декільком особам одним електронним квитком, що дає право на безоплатний чи пільговий проїзд для проходу через автоматичний контрольний пункт.
4.2.6. Знаходитися на території метрополітену оголеним, з оголеним торсом, у спідній білизні без одягу, без взуття, у брудному одязі, одязі з явно вираженим специфічним неприємним запахом.
4.2.7. Заходити на станцію з морозивом або іншою їжею та напоями, що можуть забруднити пасажирів.
4.2.8. Заходити на станцію у стані алкогольного, наркотичного або токсичного сп'яніння.
4.2.9. Залишати дітей без нагляду.
4.2.10. Знімати огородження та заходити на ескалатор, що не працює.
4.2.11. Заходити на ескалатор, що працює у зворотному напрямку.
4.2.12. Пересуватися ескалатором, не тримаючись за поручень, або з багажем, визначеним у пункті 2.13 цих Правил.
4.2.13. Наступати на обмежувальну лінію, нанесену на бокові частини східців ескалатора, сідати на його східці та поручні.
4.2.14. Бігти сходами ескалаторів, маршовими сходами, платформами, вестибюлями та залами станцій.
4.2.15. Пересуватися в метрополітені на самокатах, роликових ковзанах, скейтах та інших спортивних і транспортних засобах.
4.2.16. Самовільно проходити у споруди метрополітену, що не призначені для пасажирів, виробничі приміщення станцій, за огороджену територію метрополітену та тимчасові огородження.
4.2.17. Спиратися або сідати на огорожі, встановлені у вестибюлях та на платформах станцій.
4.2.18. Чіплятися на пристрої освітлення станцій і покажчики та пошкоджувати їх.
4.2.19. Кидати сторонні предмети на колії, сходи та балюстраду ескалаторів.
4.2.20. Спускатися на колії, ходити ними, їздити на міжвагонних з'єднаннях та дахах вагонів, чіплятися за обладнання поїздів.
4.2.21. Відчиняти двері або притулятися до дверей у вагонах та ліфтах під час їх руху.
4.2.22. Заважати відчиненню або зачиненню дверей поїздів на станціях, вільному входу та виходу пасажирів.
4.2.23. Користуватися без потреби переговорними пристроями, а також пристроями зв'язку метрополітену, вимикачами «Стоп» на балюстраді ескалаторів.
4.2.24. Користуватися відкритим вогнем, піротехнічними пристроями, палити, смітити, вживати алкогольні та слабоалкогольні напої на станціях та у вагонах поїздів.
4.2.25. Відтворювати звукозаписи через гучномовці, грати на музичних інструментах, співати на території станцій та у вагонах поїздів.
4.2.26. Проводити фото-, кіно-, відеозйомку без письмового дозволу перевізника.
4.2.27. Здійснювати торговельну або будь-яку іншу комерційну діяльність на території метрополітену без письмового дозволу перевізника.
4.2.28. Проводити публічні заходи та вести агітаційну діяльність.
4.2.29. Розклеювати, роздавати або іншим способом розповсюджувати продукцію інформаційного або рекламного змісту без письмового дозволу перевізника.
4.2.30. Перебувати на території станцій метрополітену та у вагонах поїздів з метою жебракування.
4.2.31. Під'єднуватися до мереж водо- та електропостачання метрополітену без укладання відповідного договору.
4.2.32. Створювати ситуації, що перешкоджають безпечному пересуванню пасажирів та руху поїздів.
4.2.33. Пошкоджувати, розфарбовувати вагони, ескалатори, інше обладнання та споруди метрополітену.
4.2.34. Засмічувати і забруднювати територію станцій, салони вагонів, колії та ескалатори.
4.3.1. На безпечний та якісний проїзд до станції призначення згідно з нормативно-правовими актами України.
4.3.2. На придбання електронних квитків, квитків, інших проїзних документів, що діють у метрополітені, у призначених для їх продажу місцях.
4.3.3. На безоплатне перевезення:
4.3.4. На отримання інформації на офіційному сайті перевізника, від чергового персоналу перевізника про роботу метрополітену, порядок проходу за межі пропускних пунктів, чинні в метрополітені умови оплати проїзду та перевезення багажу, проїзд до станції призначення.
4.3.5. На надання домедичної допомоги черговим персоналом станції та виклик екстреної медичної допомоги.
4.3.6. На отримання книги скарг і пропозицій на станції або звернення до працівників перевізника для розв'язання спірних питань.
4.3.7. Вимикати ескалатор вимикачем «Стоп» для запобігання травмування пасажирів під час перебування на ескалаторі та в разі падіння багажу, потрапляння речей або одягу пасажирів до елементів ескалатора, падіння інших пасажирів.
4.4.1. Прямуючи до пропускних пунктів станцій, заздалегідь підготувати електронні квитки, квитки, інші проїзні документи, що діють у метрополітені, або посвідчення (документи), що надають право на безоплатний чи пільговий проїзд.
4.4.2. У вагонах поїздів поступатися місцем пасажирам, які належать до маломобільних груп населення, пасажирам з дітьми, вагітним жінкам.
4.4.3. Повідомляти про забуті речі або інші предмети, що виявлені у вагонах поїздів, на станціях, у пішохідних переходах, працівників перевізника або працівників поліції.
4.4.4. Негайно повідомляти про падіння людей або речей на колію, виникнення задимлення чи пожежі, порушення громадського порядку та інші ситуації, що можуть вплинути на безпеку перевезень пасажирів та руху поїздів, працівників перевізника, а перебуваючи у вагоні поїзда, - машиніста через переговорний пристрій «пасажир-машиніст».
4.4.5. Зберігати спокій та витримку у разі виникнення нештатних або надзвичайних ситуацій.
5. Відповідальність за порушення Правил
Особи, які порушують Правила, несуть відповідальність згідно із законодавством України.