Історія Харківського метрополітену або
Як все починалось

Харківський метрополитен — за часом спорудження шостий у СНД і другий в Україні — сучасне за призначенням та технічним обладнанням транспортне підприємство.

Харківський метрополитен діє з 22 серпня 1975 року.

31 грудня 1965 року на спільному засіданні бюро Харківського міськкому партії і виконкому міськради затверджено «Архітектурно-планувальне завдання на будівництво метрополітену в м. Харкові».

29 квітня 1968 року Рада Міністрів СРСР видала розпорядження про початок будівництва першої черги метро в Харкові.

По вулиці Слов’янській, поблизу Південного вокзалу, в урочистій обстановці було закладено перший ствол майбутнього метрополітену.

15 липня
1968

Почав працювати перший прохідницький щит, виготовлений на підприємствах Харкова.

15 липня
1968

Великою подією стала перша збійка тунелів, що з високою точністю була здійснена 10 квітня 1970 року.

10 квітня
1970
Історія

По трасі пройшов перший пробний поїзд — цей день залишиться у пам'яті метробудівників та метрополітенівців назавжди.

30 липня
1975

Державною комісією був підписаний акт про прийомку в експлуатацію першої пускової дільниці першої черги Харківського метро з оцінкою "відмінно".

21 серпня
1975

На станції "Московський проспект" відбувся багатолюдний мітинг, на якому начальник Харківметробуду Г.О.Братчун передав символічний ключ від підземної магістралі першому начальнику Харківського метрополітену М.Я.Безсонову, а 23 серпня, в день 32-річниці визволення Харкова від німецько-фашистських загарбників, привітно розчинили двepi своїх підземних палаців 8 станцій на першій лінії – Холодногірсько-заводській: "Вулиця Свердлова" (нині – "Холодна гора"), "Південний вокзал", "Центральний ринок", "Радянська" (нині – «Майдан Конституції»), "Проспект Гагаріна", "Спортивна", "Завод ім. Малишева", "Московський проспект", розташовані на тpaci довжиною 9,8 км.
У цей день метрополітен перевіз пepшi 413 тис. пасажирів.

22 серпня
1975

Водночас уздовж заводів-гігантів споруджувалася друга дільниця першої лінії – довжиною 7,46 км з п'ятьма станціями. 20 липня 1978 року по ній пройшов перший пробний поїзд. 11 серпня урочистий мітинг на станції "Тракторний завод" започаткував регулярний рух блакитних експресів по всій трасі першої лінії.

20 липня
1978

Відбулася закладка станції "Пушкінська" на другій лінії – Салтівській – довжиною 10,46 км з вісьмома станціями, що з'єднала центр міста з Салтівським житловим масивом. Першу пускову дільницю – довжиною 6,7 км з п'ятьма станціями – введено в дію 11 серпня 1984 року, другу – довжиною 3,76 км з трьома станціями – 23 жовтня 1986 року.

16 квітня
1977
Історія

1,8 км траси на рік

  • середня швидкість спорудження метрополітену в Харкові. Під час будівництва відбулося "друге народження" односклепінних станцій. Фахівці Харківметропроекту запропонували принципово нову конструкцію таких станцій, що споруджуються з монолітного залізобетону з використанням пересувної опалубки.

1973 рік

  • харківський проект односклепінної станції був відзначений медаллю ВДНГ, а у 1975 році одержав Диплом І ступеня.

За самовіддану працю на будівництві першої черги метрополітену 270 працівників було нагороджено орденами та медалями, 30 проектувальників і будівельників одержали премії Ради Міністрів СРСР.

На Салтівській лінії, між станціями "Київська" та "Барабашова", для переходу через заплаву річки Харків вперше в практиці метробудування споруджено унікальний, оригінальної конструкції метроміст закритого типу довжиною
980 метрів

Архітектурні рішення станцій цієї лінії на Всесвітній виставці "Софія-85" відзначені дипломом та медаллю.

Метробудівники розпочали спорудження третьої лінії – Олексіївської, яка з'єднує житлові масиви північних районів міста з центром і південними промисловими та житловими комплексами.

1984

На станції "Держпром" Президентом України Л.Д. Кучмою було розрізано блакитну стрічку – так було започатковано роботу першої пускової дільниці Олексіївської лінії експлуатаційною довжиною 5,32 км з п'ятьма станціями.

травень
1975

Введені в експлуатацію друга ділянка Олексіївської лінії довжиною 2,55 км зі станціями «Ботанічний сад» і 23 Серпня». Він поєднав житлові масиви Павлово поле і Олексіївка з центром міста.

21 серпня
2004

Введено в експлуатацію перегін протяжністю 2,01 км від станції «23 Серпня» до станції «Олексіївська».

21 грудня
2010

Розпочато рух на ділянці Олексіївської лінії від станції «Олексіївська» до станції «Перемога» протяжністю 1,1км.

25 серпня
2016

Сьогодні метрополітеном здійснюється понад 42% обсягів загальноміських пасажирських перевезень.

 

Час проїзду пасажирами відстані між кінцевими станціями Холодногірсько-заводської, Салтівської й Олексіївської ліній становить відповідно 29, 18 та 18 хвилин.

30

Станцій метрополітену

38,7 км

Експлуатаційна довжина

3

Лінії, що взаємно
перетинаються

17,26 км

Холодногірсько-заводська лінія
(13 станцій)

10,46 км

Салтівська лінія
(8 станцій)

10,98 км

Олексіївська лінія
(9 станцій)

Усі 30 діючих станцій метро різні за архітектурним виконанням. Є станції пілонного типу, колонні й односклепінні. Вхід до них здійснюється з підвуличних переходів. Довжина станційних платформ розрахована на приймання п’ятивагонних поїздів. Своєрідна архітектура і художнє оформлення станцій доповнюють ансамбль вулиць та площ міста.

Харківський метрополітен - сучасне за призначенням та технічним обладнанням транспортне підприємство, це складний комплекс численних інженерних споруд, які забезпечують швидкісний безпечний рух поїздів і масове перевезення пасажирів.

Поліпшення організації перевезень, раціональне використання технічних засобів, забезпечення повної безпеки руху поїздів та відповідного рівня культури обслуговування пасажирів є головним у його діяльності. Отже, працівники метрополітену в співдружності з науковими організаціями з перших днів роботи підприємства ведуть постійний цілеспрямований пошук шляхів підвищення ефективності та якості його роботи. Сучасне художньо-архітектурне рішення вестибюлів та платформ станцій, оснащеність ліній швидкісним рухомим складом, оптимальний мікроклімат і температурний режим створюють пасажирам комфортні умови.

Сьогодні управління складною мережею підземної залізниці здійснюється з диспетчерського центру, який був створений першим на території СНД, та розташований в Управлінні метрополітену.

Створені автоматизовані робочі місця на основі персональної комп'ютерної техніки. Організація руху поїздів, керування стрілками та сигналами, обладнанням електрозабезпечення, ескалаторами, інженерно-технічним устаткуванням здійснюються завдяки автоматизованим системам диспетчерського управління перевезеннями, що базуються на сучасних засобах мікропроцесорної техніки.

Завдяки графічному зображенню стану керованих об'єктів на відео-терміналах з’явилась можливість комплексно керувати процесом перевезень пасажирів.

На підприємстві за останні роки проводився великий обсяг робіт щодо запровадження оновлених технічних засобів:

Вперше в метрополітенах України на Холодногірсько-заводській лінії впроваджено цифрові системи поїзного та аварійно-технологічного радіозв’язку, що значно підвищило якість зв’язку між диспетчером поїзним, машиністами електропоїздів, водіями господарських поїздів, черговими по станціям.
Виконується поетапна модернізація систем управління роботою станцій.
Повністю підготовлена база та виконується капітальний ремонт вагонів, які обслуговують Салтівську лінію. Виконується заміна пасажирських диванів, пластику салону, електричних дротів, основного електричного, пневматичного та механічного обладнання, виконується повне фарбування вагонів;
У зв’язку з великою кількістю обводнених дільниць була розроблена і впроваджена технологія хімічного закріплення ґрунтів з використанням композиційних, поліуретанових, полімерних матеріалів та високомолекулярних хімічних сполук, що позитивно вплинуло на підвищення надійності роботи будівельних конструкцій та зменшення руйнівної дії ґрунтової та зливної води на конструкції та устаткування станцій і тунельних споруд;
Вперше в СНД запроваджено електронну систему керування швидкістю руху полотна тунельних ескалаторів на станціях «Завод ім. Малишева», «Палац Спорту», «Холодна гора», яка забезпечує мінімальну швидкість руху сходів при відсутності пасажирів (0,2 м/с) з плавним автоматичним збільшенням швидкості до 0,75 м/с при вході пасажирів;
Виконується заміна панелей управління та засобів безпеки ескалаторів;
З метою забезпечення якісного теплопостачання об’єктів метрополітену впроваджено систему автономного опалення проммайданчиків електродепо «Московське» та «Салтівське», будинку управління та бази відпочинку;
Завершені роботи із переведення систем дистанційного керування інженерно-технологічним обладнанням станцій на сучасну мікропроцесорну базу.
Модернізовано систему оплати проїзду у метрополітені: впроваджено разовий квиток, великим попитом користується безконтактна електронна картка, пільговий контингент забезпечено безкоштовними пільговими картками для проходу у метрополітен;
Виконано модернізацію системи часофікації підприємства з заміною застарілої часової станції метрополітену, на високоточну часову систему, що забезпечує синхронізацію з Єдиною системою часу України та відповідає всім вимогам безпеки на транспортних підприємствах Європи;
Розроблено та запроваджено понад 30 графіків руху поїздів, що застосовуються в залежності від зміни пасажиропотоку, часу доби, роботи наземного транспорту, пори року та інших факторів;
Виконано ремонт колон станції «Історичний музей»: окрім заміни мармуру та несучих конструкцій повністю відновлено дренажні властивості колон, що необхідно для відведення ґрунтових вод станції, яка знаходиться в складних гідрогеологічних умовах;
Виконано заміну застарілого обладнання виявлення нагрітих буксових вузлів рухомого складу на цифрову апаратуру з можливістю самотестування та резервування, чим значно підвищується безпека руху поїздів;
Здійснено реконструкцію вузлів теплопостачання станцій «Академіка Павлова», «Московський проспект», «Південний вокзал», «Армійська», «Спортивна», «Героїв праці», «Проспект Гагаріна» з використанням електричних котлів та встановленням теплових завіс;

Харківський метрополітен — це складний комплекс багаточисельних інженерних споруд, що забезпечують швидкісний та безпечний рух поїздів і масові та комфортні перевезення пасажирів.

Технічне оснащення
326 одиниць
Загальний інвентарний парк вагонів
2
Електродепо:
«Московське» та «Салтівське»
45
Ескалаторів шести різних типів
Понад 30
Графиків руху

Комунальне підприємство «Харківський метрополітен» - сучасне за призначенням і технічним оснащенням транспортне підприємство, лідер пасажирських перевезень міста.

Пасажиропотік Харківського метрополітену залежить від пори року: максимальні перевезення припадають на листопад - березень, мінімальні – на липень - серпень. У зв'язку із цим службою руху підприємства розроблені графіки руху поїздів для кожної лінії на зимовий, осінньо-весняний і літній періоди, які відрізняються кількістю поїздів на лінії та мінімальним інтервалом руху. Крім того розроблені окремі графіки на перевезення пасажирів після масових заходів, у дні подовження роботи. Таким чином, для організації перевізного процесу та оптимального режиму експлуатації рухомого складу на метрополітені використовуються більше 30 графіків руху.

Для підтримки технічно справного стану рухомого складу, забезпечення високого рівня безпеки руху і пасажирських перевезень в електродепо у відповідності до регламенту виконуються технічні огляди й поточні ремонти вагонів з періодичністю, установленою заводом-виробником рухомого складу. Обсяг ремонту залежить від пробігу вагонів.

Для оперативного усунення нестандартних ситуацій в електродепо є аварійно - відновлювальні засоби (підрозділи), оснащені спецтехнікою з устаткуванням для підйому вагона і його вузлів, усунення сходу рухомого складу з рейок, транспортування вагонів з ушкодженою ходовою частиною та інше устаткування для виконання аварійно-відновлювальних робіт.

Утримання і ремонт колії, тунельних споруд, контактної рейки, стрілочних переводів здійснює служба колії та тунельних споруд.

На обслуговуванні служби ПТС перебуває: 20 будинків, споруди 3-х ліній метрополітену, 38 одиниць допоміжного рухомого складу (автодрезини, платформи, поливомийний поїзд, колієвимірювальний вагон і т.і.).

Один з найважливіших і найвідповідальніших напрямків роботи метрополітену – автоматичне регулювання руху поїздів – покладено на службу автоматики, телемеханіки та зв’язку. Промисловий відеонагляд, комп’ютерна мережа, пасажирська автоматика, зв’язок, автоматика руху поїздів, сигналізація – усе це зона відповідальності служби АТЗ.

При організації процесу пасажирських перевезень на метрополітені використовується адміністративно-господарський (для телефонного зв'язку підрозділів метрополітену з містом й усередині підприємства) і службовий (для зв'язку між об'єктами метрополітену при організації пасажирських перевезень, руху поїздів, обслуговування пристроїв і устаткування, а також в аварійних ситуаціях) зв'язок.
За те, щоб всі споживачі - електропоїзди, станції, тунелі, наземні ділянки, виробничі й адміністративні будівлі, електродепо, ескалаторне господарство, пристрої сигналізації та інші в повному обсязі і без перебоїв отримували електроенергію, відповідає служба електропостачання.
У метрополітені існує 2 види вентиляції - основна (або вентиляція головного провітрювання) і загальнообмінна місцева вентиляція. Вентиляція забезпечує провітрювання тунелів і притунельних виробок, станцій, вестибюлів, службово-технічних приміщень і коридорів між станціями, підтримуючи при цьому необхідні параметри повітря відповідно до встановлених норм.
Нагороди
  • Лауреат загальнонаціонального рейтингу «100 українських підприємств із динамічним розвитком»;

  • Дипломи Всеукраїнського рейтингу «Золота фортуна» 1999-го та 2000-го років;

  • «Кришталевий ріг достатку» Всеукраїнського рейтингу популярності та якості «Колесо фортуни» - 2000 рік;

  • Відзнака Міжнародної кадрової академії «За ефективне управління» - 2000 рік;

  • Диплом загальноукраїнського проекту «Україна транспортна» в номінації «Лідер транспортної галузі України» 2003 року;

  • Диплом Всеукраїнського конкурсу на звання «Кращий роботодавець року» - 2004 року;

  • Переможець Національного бізнес-рейтингу 2006 року з присвоєнням звання «Лідер галузі» за критеріями: «Обсяг реалізованої продукції», «Чистий прибуток», «Заробітна плата», «Продуктивність праці»;

  • Міжнародний золотий приз в галузі транспорту - Приз нового тисячоліття «За якість» (New Millennium Award) - Мадрид, 2007 рік;

  • Найкраще державне підприємство 2009 року; керівник визнаний Державним керівником року з нагородженням орденом «За заслуги у професійній діяльності»;

  • Нагорода «Європейська якість» - 2010 року (за тривалу цілеспрямованість у досягненні високої якості, що відповідає європейським стандартам);

  • Національний сертифікат «Комунальне підприємство року» за критеріями: «Обсяг реалізованої продукції», «Чистий прибуток», «Заробітна плата», «Продуктивність праці» - 2010 рік;

  • Диплом та пам’ятний знак «Визнання народу - 2011» в номінації «Підприємство року» за результатами незалежного опитування серед читачів газети «Вечірній Харків»;

  • Диплом Міжнародного комітету Сократа «Краще підприємство» 2011 року в сфері громадського транспорту серед метрополітенів;

  • В 2011 році трьох працівників метрополітену нагороджено відзнакою Президента України – ювілейною медаллю «20 років незалежності України»;

  • Сертифікат міжнародної якості 2012 року Швейцарського інституту стандарту якості «SIQS» в номінації «Лідер ХХІ сторіччя»;

  • Міжнародна суспільна премія транспортної галузі «Золота колісниця» за показниками «Якість продукції, технології та послуг» серед підприємств міського транспорту СНД, Диплом лауреата в номінації «Лідер пасажирського транспорту Республіки Україна» - 2012 рік;

  • Лауреат рейтингу «Кращі підприємства України» 2012 року в номінації «Транспорт»;

  • Сертифікат Європейської бізнес Асамблеї «Краще підприємство транспортної галузі» - Оксфорд, 2013 рік;

  • Диплом лауреата національної премії «Вища проба» - 2013 рік;

  • Сертифікат та нагорода (статуетка) «THE UNITED EUROPE AWARD» Європейської бізнес Асамблеї «Краще підприємство транспортної галузі», Оксфорд 2014 року. Сертифікат за особистий внесок у розвиток європейської інтеграції (В. Стаматін);

  • Сертифікат ESQR (Європейського товариства досліджень якості): Комунальне підприємство «Харківський метрополітен» на знак визнання інноваційних методів у вдосконаленні та розвитку якості наданих послуг оголошується переможцем в номінації Best Quality Leadership Award - Лас-Вегас 2014 рік;

  • Сертифікат Європейської бізнес асамблеї «Краще підприємство» - Лондон 2015 рік;

  • Платинова нагорода «За високу якість послуг та кращу торгівельну марку» Асоціації Менеджменту та Консалтингу Otherways – Париж, 2015 рік;

  • Ділова премія «Світовий лідер бізнесу» (WORLD BUSINESS LEADER) Атестаційного комітету Світової Ділової Конфедерації (WORLD CONFEDERATION OF BUSINESS) за систематичну успішну інноваційну роботу «THE BIZZ - 2015» - Хьюстон, 2015 рік;

  • Міжнародна нагорода Європейського товариства досліджень якості (European Society for Quality Research - ESQR) - Діамантова нагорода в Платиновій категорії за активний розвиток, високий професіоналізм та економічний прогрес – Відень, 2015 рік;

  • Ділова премія Світової Ділової Конфедерації (WORLD CONFEDERATION OF BUSINESS) «Світовий лідер бізнесу - 2016» (WORLD BUSINESS LEADER) - Монте-Карло, 2016 рік;

  • Нагорода Міжнародної Конвенції з якості ESQR’s Quality Choice Prize 2016 за виключний успіх та впровадження нових ідей в управлінні якістю надання послуг - Берлін, 2016;

  • Нагорода «European Quality Award» Європейської Бізнес Асамблеї за високий рівень якості та безпеки перевезень, з правом використання протягом 5 років цього титулу в своїй діяльності - Оксфорд, 2016 рік;

  • Нагорода Міжнародної Конвенції з якості ESQR’s Quality Achievements Award 2017 року (Нагорода за досягнення в області якості) в діамантовій категорії в знак визнання високих досягнень в області побудови і впровадження системи управління якістю продукції, орієнтованої на споживача, а також успіхи в підвищенні конкурентоспроможності та продуктивності - Лондон, 2017 рік.

     
Нагороди

Комунальне підприємство Харківський метрополітен - постійний член Міжнародної Асоціації «Метро» і Міжнародного союзу громадського транспорту.

Двохтисячний колектив Харківського метрополітену гідно виконує покладені на нього завдання по задоволенню потреб міста в надійних і швидкісних перевезеннях пасажирів, забезпечує безпеку руху поїздів і комфорт пасажирських перевезень.

Завантажити заявку на відвідування
Кімнати історії Харківського метрополітену